.::menGemis kerja seNang::.  

Sunday, March 8, 2009

Bosan le..Ape aku nak wat petang ne. Xtau ape aku nak wat. Nak kuar, membe plak xde. Panas kat luar 2. Aku sesorang je dalam bilik ne.Peanut pun xde nak g sembang2. Dia balik kampung. Awal lagi dia baliknye. Tengahari rabu hari 2. Nik xtau le. Cuti 2 hari ne xnampak muke pun. Xdengar berita pun. Kot2 dia pun balik kampung same. Hai...

Duk dalam bilik sesorang ne, ngadap laptop je le kejenye. Nak wat keje laen xtau ape keje lagi yang leh wat dalam bilik ne. Tadi aku udah lipat pakaian, basuh pakaian, kemas bilik n wat air milo n masak megi. Menu tengahari aku hr ne air milo ngan megi je le. Malas nak kuar. Malas nak turun cafe. Lagipun klu aku turun pun, aku turun sesorang je. makan pun makan sesorang je. Xde orang teman. 2 yang aku wat megi, save time. Huhu..Ne aku baru lepas bce novel. Layan novel. Tapi boring gak le layan novel je. Aku nak wat keje laen. Nak watpe ye? Ne yang aku mengarut kat cni ne...

Hmm tadi aku tengok2 Kosmo. Kesian aku tengok keluarga pengemis Rohingya ne. Diorang datang ke Malaysia ne hanya untuk mengemis je. Mengemis untuk menyara kehidupan diorang. Kecik2 pun udah datang ke sini tuk mengemis. Umur diorang ne 5,10 n 11 thn baru. Diorang mewarisi keje bapak diorang yang dulunya seorang pengemis. Bapak diorang sakit, terpaksa le diorang plak yang mengemisnya. Hai mengemis pun ade mewarisi gak ke?Tapi kesian le tengok diorang ne. Klu kat negara ne, kanak2 umo gitu best je bersekolah n main2 ngan rakan2 sebaya diorang. Tapi diorang ne..Hai...

Hmm..rakyat Malaysia ne kan pemurah. 2 yang ramai je peminta sedekah n pengemis kat Malaysia ne. Kat tempat aku pun, bandar Pasir Puteh pun ade je golongan ne. Biasanye bile ade pasar2 minggu, kat tempat yang sesak, dapat le tengok diorang ne. Apatah lagi kat ibukota besar ne. Mengemis kan keje yang senang. Cuma tadah tangan je, dapat le habuannye. Macam rezeki yang turun dari langit je. Kat mane2 leh je tgk diorang ne. Ade yang kurang upaya. Yang chat walafiat pun ade. Ade yang sampai merayu n memaksa kita beri duit. Kesian 2 memang le kesian. Tengok diorang ne meminta-minta kat orang ramai. tapi jangan le sampai merayu, memaksa n merimaskan orang.
Sestgh peminta sedekah ne, lagi byk duit diorang dari kita. Yele dapat byk hasil sedekah dari orang ramai. Duit byk. Baju mahal. Isap rokok pun yang mahal2.
 
Sebenarnya, nak salahkan siapa bila bilangan golongan pengemis ne makin hari makin bertambah? Nak salahkan pengemis yang mengemis ke? Nak salahkan orang ramai yang pemurah ke? Ataupun nak salahkan kerajaan yang membiarkan golongan ne berleluasa? Ntah le, aku pun xtau nak salahkan siapa. Daripada menuding jari menyalahkan sesiapa lebih baek mengambil jalan penyelesaian dan membendung sebelum ia menjadi barah.
Tapi klu x dibendung, mcm mane ngan negara ne? sakit mate le. Rimas le. Mane2 ade je golongan ne. Jangan sampai tempat kita dicop n dikenali sebagai negara kotor, pengemis byk udah le...

Aiyoo, ape aku mengarut ne..

AddThis Social Bookmark Button


Design by Amanda @ Blogger Buster