'Election' melanda kampus  

Tuesday, January 13, 2009


Sana poster sini poster...sana banner sini banner...Sekarang kelihatan poster, banner  digantung di mane-mane sekitar kampus.  Even kat laluan jalan kaki pun ade poster diorang layang-layangkan and sepah-sepahkan. Aku tau le sebab semalam mase aku on the way nak gi kelas (biasanye aku jalan kaki je ke kelas), aku tengok poster bersepah di laluan tu. Macam 'rubbish' plak sepah-sepah macam tu. Nak pijak rase macam tak 'best' plak sebab ade muke calon. Elak je le dari terpijak paper tu. Hari ni aku ke kelas, aku tengok laluan tu udah clear dari 'sampah' tu. Hmm maybe akak or mak cik cleaner udah bersihkan. Thank you, akak/mak cik.

Yang sebenarnya, UKM sekarang ne musim pilihan raya. Hari Khamis lepas (8 Januari) penamaan calon kat Pusanika. Aku tak gi pun. Lusa plak (Khamis, 15 Januari) penentunya, hari di mane kitorang kena mengundi. So, dalam tempoh tu le calon2 ne bertungkus-lumus nak raih undi. Coursemate aku pun ade sorang jadi calonnye. Ok le 2, ade gak calon dari BA ELS student. Hehe..

Hi, saye Intan Norjahan. Calon anda no.2.Please vote 4 me.. (hehehe;-) )

Malam tadi pun ade majlis pembentangan manifesto oleh calon2 perwakilan pelajar 08/09 kat kolej aku, Kolej Ungku Omar. Pihak kolej jemput calon2 ne bagitau manifesto diorang. Bagus gak diorang wat ne, leh le student kenal diorang camne, ape dia punyer manifestonye. Xdele pangkah main redah je bile mengundinye. At least tau le rupenye camne. 

Orang luar atau student dari kolej laen tak leh join majlis ne. Ne khusus untuk student KUO je. Sape yang nak join kena pakai baju kolej atau pun bawak kad kolej. Diorang wat kat dataran. Aku turun kejap malam tadi tapi bukan untuk gi situ. Hehehe. Aku gi cc nak print out proposal aku. Malas ar nak gi mendengarnye. Lagipun start majlis pun bukannye tepat masenye. Kate kul 8.30 tapi tak start lagi pun time 2. Lagipun xde teman. Membe2 baik aku semuanya tak gi.

Kitorang 2nd, 3rd and 4th year students tidak diwajibkan. Tapi 1st year students diorang wajib le g mendengarnye. Saje nak bagi penuhkan, nak ramaikan orang. Kalu 1st year students tak diwajibkan, aku percaye tentu le tak ramai sangat yang turunnye.

Oh ya, aku ne sebenarnye udah 4x ade pengalaman mengundi. 3x untuk pilihan raya kampus (2x kat UKM n 1x kat UiTM mase aku asasi undang-undang dulu) n 1x untuk general election tahun lepas. Mase general election dulu, aku jadi 'volunteer' le gak. Aku duk kat kaunter yang dah disediakan. Sape2 yang datang nak mengundi, aku tick name diorang menandakan diorang udah mengundi. Ne supaya senang nak tau berapa orang yang udah mengundi dan kenal pasti sape yang udah mengundi dan sape yang belum lagi. Senang je keje aku. Tapi dapat upah gak tau. Hehe. Yang pilihannraya umum sebelum ne pun, aku wat keje tu gak walhal aku tak leh mengundi lagi time tu. Saje je tolong. 2 pun abah aku yang mintak tolong aku. Aku ok je time 2 sebab nak tau gak suasana mengundi macam mane.

So, kalu dicampurkan ngan pilihanraya sekarang ne, 5x le. Harap xde ape yang menghalang aku dari menjalankan amanah n tanggungjawabku as UKM student. Hehehe. Actually I'm free on that day.. Sooo, jom kita p ramai2 mengundi di kolej masing2...

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ 'Election' melanda kampus

Design by Amanda @ Blogger Buster